woensdag 23 juni 2010


EEN BEREGEZELLIGE ZOMER
Komende zondag start 'Zomer op het Plein'. Na een aantal maanden van voorbereiding starten de openluchtconcerten van Theater De Vest deze zomer voor de 10e keer. Dus ben ik deze week druk met het toevoegen van de laatste informatie aan het draaiboek, heb ik nog even telefonisch contact met betrokkenen over geluid, productie en catering en zet ik andere laatste puntjes op de i. En last but not least, voor mij een hernieuwde (en bovenmatige) interesse voor teletekstpagina 703. In cultureel opzicht zal het Canadaplein zich in de komende acht weken kenmerken als een hogedrukgebied - hopelijk dus ook qua weersomstandigheden!

Hoewel de opening van aanstaande zondag met Alain Clark voor mij nu het meest actueel is, vinden de komende periode ook alweer gesprekken plaats voor nieuwe projecten en samenwerkingen voor de zomer van 2011. Want met onderscheidende plannen en ideeën kunnen we nu al mogelijkheden creëren voor nieuwe programma-onderdelen. Zodat Zomer op het Plein ook in de komende jaren actueel, eigentijds en verrassend blijft. Dat vind ik een uitdaging en de afwisseling van het switchen tussen het huidige en komende seizoen maakt het voor mij, samen met mijn collega’s van de Afdeling Programmering en Marketing, ontzettend leuk om te doen. Hieruit blijkt ook weer dat elk seizoen en elke fase van belang zijn: van planontwikkeling en programmering, tot marketing en realisatie. Van brainstormsessies, netwerken en nieuwe contacten tot praktische uitvoering. Zomer op het Plein is het resultaat van mooi teamwerk!

Het nieuwe logo, oftewel de 'look 'n feel' van Zomer op het Plein, is hier een goed voorbeeld van. Onze ijsbeer!! Zomer op het Plein kenmerkt zich daarmee als een bijzondere dwaalgast in de zomer. Speels, verfrissend en 10 jaar jong. Komend weekend worden de banieren aan de lantaarnpalen bevestigd en zondag hangen de nieuwe zogenaamde ‘wing’doeken met twee levensgrote ijsberen naast het podium. En Alain Clark d'r op! Beregezellig!

Henk Foekema, Projectmedewerker Festivals

PS: Bekijk ook het promo-filmpje op www.zomerophetplein.nl en kom al helemaal in de stemming!

woensdag 16 juni 2010


SPIEGELNEURONEN
Ik ben gek op wetenschappelijke feitjes op het gebied van de psyche. De meeste haal ik uit mijn lijfblad Psychologie Magazine. Geef mij een Psychologie en ik ben volmaakt gelukkig. Denk overigens niet dat ik een wandelende encyclopedie op dit gebied ben, want na een korte opleving (‘wat een grandioze ontdekking!’) ben ik de meeste wetenswaardigheden doorgaans vrij snel weer vergeten. Maar eens in de zoveel tijd lees je iets dat je niet snel vergeet. Iets dat je wilt delen. En dat is nu het geval. Lees, huiver – en vertel vooral verder!

We schrijven 1991. In een Italiaans laboratorium werd onderzoek gedaan naar het brein van een aap. De hamvraag was: welke hersencellen worden geactiveerd als een aap zijn handen gebruikt om iets op te pakken? En zoals het met vele grote ontdekkingen gaat, kwamen de onderzoekers onverwacht en toevallig iets totaal nieuws op het spoor. Want wat bleek: de hersencellen van de aap die verantwoordelijk zijn voor beweging, werden al actief toen een onderzoeker iets oppakte. De ontdekking van de spiegelneuronen, zoals deze later genoemd werden, was een feit en het onderzoek verplaatste zich razendsnel naar de menselijke hersenen. De onderzoeker Vittorio Gallese legt in Psychologie Magazine uit wat er zo bijzonder is aan spiegelneuronen: "Voor uw brein maakt het niet uit of u zelf een kopje koffie pakt, of dat u iemand anders dat ziet doen. Hetzelfde gebied in de hersenen wordt geactiveerd." Uw spiegelneuronen zorgen er dus voor dat gapen zo besmettelijk is en dat u ineenkrimpt als u ziet dat een ander een schop krijgt. Sterker nog: ze vormen de basis van onze sociale interactie en van empathie, omdat ze ons helpen om de bedoelingen van anderen snel te doorgronden en te interpreteren.

Tot zover vond ik het artikel ‘gewoon interessant’. Maar op de laatste pagina kwam er een onverwachte climax in het verhaal. Meteen na het lezen hiervan stopte ik de Psychologie in m’n werktas zodat ik ‘mijn’ interessante ontdekking meteen kon delen met mijn collega’s. Het blijkt namelijk zo te zijn, dat we zijn gemaakt voor echte interactie; live contact met elkaar. Dan reageren onze spiegelneuronen heftiger, dan wanneer we contact via videochat zouden hebben. En dat betekent weer (en nu komt het!), dat we bij een voorstelling in het theater meer emotie beleven, dan wanneer we hetzelfde verhaal op een bioscoopscherm of op tv zouden zien. Ik had het zelf al ervaren, maar ik blijk niet gek; het is wetenschappelijk bewezen dat een theaterbezoek een intensere ervaring oplevert dan een bezoek aan de bioscoop!

(Het betreffende artikel kunt u vinden in het Psychologie Magazine van deze maand.)

Marieke van Duin, medewerker Educatie

maandag 7 juni 2010


ZOMERSLUITING
De drukte van de Go Live, de start van de voorverkoop, is inmiddels wat afgenomen en we maken ons klaar voor de zomersluiting. Maar eigenlijk gaan we helemaal niet dicht. Natuurlijk, er zijn geen voorstellingen meer IN het theater maar buiten gaan we gewoon door met Zomer op het Plein. En ook wij kunnen niet allemaal achterover gaan zitten nu de (zogenaamde) rust is teruggekeerd…

Want u heeft massaal kaarten besteld! De meeste online wat voor ons een beetje werk scheelt qua afhandeling. Maar ook het uitdraaien, controleren en inpakken van de kaarten is een hele klus. Stel je voor: 40.000 kaarten die uit de printer komen rollen… En dan de bestelformulieren nog. Die zorgen er toch voor dat wij de zomer als een leuke tijd ervaren. Onze zomer begint vandaag, tegelijk met de sluiting van de kassa. We richten een speciaal ‘bestelformulier-kantoor’ in en daar sluiten we onszelf een paar weken in op. En dan gaat het echt beginnen. Eerst een uurtje husselen, dan een paar uurtjes nummeren en daarna dagenlang verwerken. Hopelijk heeft u netjes geschreven!

Maar u hoort ons niet klagen hoor. Het is juist leuk dat een theaterseizoen zo in elkaar zit. De spanning voor het nieuwe seizoen is in de zomer duidelijk voelbaar. En we houden echt nog wel een gaatje voor een weekje (of 2 of 3) vakantie. Welverdiend volgens ons. En dan verschijnen we 16 augustus weer fris, uigerust en vol goede moed aan de kassa!

Yvonne Ligtenberg, Hoofd Publieksservice

PS: Heeft u tijdens de zomersluiting nog vragen? Deze kunt u per e-mail aan ons stellen: kaartverkoopdevest@alkmaar.nl