dinsdag 29 maart 2011


BACKSTAGE!
Eén van de leuke aspecten van mijn werk als jeugdprogrammeur is dat ik zo af en toe een kijkje mag nemen achter de schermen bij de theatermakers. Zo zag ik Onny Huisink en zijn acteurs van Speeltheater Holland aan het werk met een scène uit Steen Papier Schaar (deze voorstelling speelde aan het begin van dit theaterseizoen in ons theater). Hoe intrigerend om te zien hoe het spel langzaamaan steeds meer vorm kreeg, hoe een brainwave van Onny de scène ineens een heel duidelijke en andere richting gaf. Ik zag de magie als ware voor m’n ogen ontstaan! Van de voorstelling Oscars Hoofd van Het Laagland, die op 18 mei in ons theater speelt, zag ik in januari 2010 al een eerste moodboard; een verzameling van beelden en ideeën over de voorstelling, die als inspiratiebron voor de maker fungeren. Ongetwijfeld zullen de beelden van het moodboard weer in mijn herinnering naar boven komen tijdens het kijken naar de voorstelling. En ik kan er net zo zeker van zijn, dat er minstens evenveel ideeën tijdens het repetitieproces zijn gesneuveld!

Er is ontzettend veel dat wij als toeschouwers van een voorstelling niet te zien krijgen; ideeën die de première net niet hebben gehaald, de kostuumontwerpen, het lichtplan, noem maar op. En hoewel dat natuurlijk exact de bedoeling is, is het toch ook razend interessant om wél iets mee te krijgen van het hele proces van idee tot voorstelling. Daarom staat de hele maand april in het teken van ‘kijken achter de schermen’. Sinds vorige week al, hebben we de interactieve tentoonstelling 'Backstage' van het Theater Instituut Nederland in huis. De tentoonstelling laat op actieve wijze ervaren hoe het proces van theatermaken verloopt. Je kunt je eigen moodboard maken, zelf dialogen samenstellen, filmpjes bekijken van regisseurs, acteurs en kostuumontwerpers. Mijn persoonlijke favoriet is het repetitielokaaltje, waarin je samen met nog iemand een tekst kunt spelen, terwijl je ondertussen aanwijzingen krijgt van een digitale regisseur. De scène wordt opgenomen, dus na afloop kun je je eigen kunsten terug zien. De tentoonstelling behelst natuurlijk nog veel meer; neem vooral een kijkje! Tijdens openingstijden van ons theater is Backstage gratis te bezoeken.

In april is er nog veel meer te doen in ons theater rondom ‘kijken achter de schermen’. Zo houden we bijvoorbeeld theatrale rondleidingen in samenwerking met Unieke Zaken en mogen de bezoekers van Jo Strømgren Kompani aanstaande zaterdag om 19:00 al de zaal in, om de voorbereiding van de dansers bij te wonen. Ik kan er geen genoeg van krijgen en zit zeker in de zaal! Als u ook geïnspireerd bent, klik dan hier voor ons hele programma.

Marieke van Duin, jeugdprogrammeur en educatiemedewerker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten