donderdag 11 maart 2010


DE SPANNING STIJGT
Al voor de zomer begint het… de eerste aanbiedingen voor voorstellingen die anderhalf jaar later de theaters moeten gaan veroveren, stromen binnen. Gaandeweg hopen stapels flyers, brochures en brieven zich op op mijn bureau en loopt mijn mailbox vol met filmpjes ter illustratie van alle voorgenomen plannen. Honderden cabaretiers, musici, regisseurs, acteurs, zangers, dansers, dirigenten, componisten, producenten, licht- en geluidontwerpers en alle andere medewerkers die nodig zijn om een voorstelling tot stand te brengen, hebben zich het hoofd gebroken over de beste manier om hun plannen bij de programmeurs onder de aandacht te brengen. Wie krijgt een plek in het theaterprogramma en waarom wel of niet? Kan die prikkelende toneelvoorstelling er nog bij of wordt het dan echt teveel? Soms zijn de rollen omgedraaid en kan ik alleen maar hopen dat die populaire cabaretier dit seizoen Alkmaar in zijn tourschema kan opnemen. Je zal maar Jochem Myer heten en in je dooie eentje heel theater-Nederland tevreden moeten stellen. Dat lukt natuurlijk nooit in één seizoen.

En nu is het dan bijna zover. De keuzes zijn gemaakt, de data bevestigd, de brochures en websites kunnen worden gevuld. Ik leun achterover en probeer met enige afstand te bekijken wat u als bezoeker straks onder ogen zult krijgen. Het wordt weer een fijn seizoen, denk ik opgelucht. Het is maar mooi gelukt om Ellen ten Damme met Cirque Stiletto naar Theater De Vest te halen. En het musicalaanbod ziet er aantrekkelijker uit dan ooit met ondermeer Alex Klaassen als Toon Hermans, Kim Lian van der Mey in Legally Blond en Edwin Rutten als Dokter Dolittle. Maar ik verheug me nog het meest op Crazy Shopping en de goodiebag na afloop… Stiekem ben ik trots op de komst van Toneelgroep Amsterdam, die twee keer met hun steracteurs naar ons theater komt. En nee, Jochem doet het rustig aan volgend seizoen, maar Marc Marie, Claudia, Javier, Ronald, Arie, Lenette en al die anderen zullen u met open armen ontvangen!

Marijke van den Muijsenberg
Hoofd programmering en marketing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten