dinsdag 20 april 2010


VOORBESCHOUWING
Op de verjaardag van mijn tante sprak ik mijn neef over mijn werk bij Theater De Vest. We hadden het over inleidingen bij voorstellingen. Neef was nog niet eerder bij een inleiding geweest, maar had er wel een uitgesproken mening over: als er een inleiding werd aangeboden, dan zou de bijbehorende voorstelling wel ondoorgrondelijk zijn. Niets voor hem dus. Stilte. De sfeer werd nog net niet grimmig.

Mm.. dit moest ik even recht zetten. Het is wel zo dat inleidingen vaak aangeboden worden bij de wat ‘complexere’ voorstellingen. Maar ook zonder inleiding zul je een mooie voorstelling beleven. Een inleiding biedt ‘slechts’ iets extra’s. Je kunt het vergelijken met een voorbeschouwing op een voetbalwedstrijd. Voordat de wedstrijd begint kom je al helemaal in de juiste stemming. Door de interessante achtergrondinformatie ben je nog meer betrokken bij de wedstrijd en zul je deze daarom intenser beleven. Fijn, neef was om. Voetbal werkt altijd goed bij neven!

De inleiding die mij dit seizoen tot nu het meest is bijgebleven, is die bij de voorstelling Ghetto van Het Toneel Speelt. Acteur Nasrdin Dchar maakte met een persoonlijk verhaal duidelijk waarom dit meer dan 100 jaar oude stuk voor hem nog steeds actueel is. Kippenvel had ik. En ik realiseerde me dat het stuk dat ik zou zien, ook over mij zou gaan. Een bijzonder gevoel, dat ook tijdens de voorstelling bij me bleef.

Vanavond speelt het Noord Nederlands Toneel Elf Minuten, naar het boek van Paulo Coelho. Met voorafgaand een inleiding. Misschien dat ik mijn neef nog even bel..!

Marieke van Duin, medewerker educatie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten